Jan Horák

V Tachlovicích se 23. února 1909 narodil Jan Horák, výrazná postava českého motorismu třicátých let. Už v dětství se zajímal o kola a motocykly, a proto šel do učení na zámečníka-mechanika ke Karlu Chůmanovi do Dušník (dnes část města Rudná).

Později dílnu převzal a přestěhoval do Tachlovic, k tomu si přibral ještě zastoupení britských motocyklů Rudge Whitworth. Od oprav motocyklů už nebylo daleko k silničním motocyklovým závodům, kterých se úspěšně účastnil pochopitelně se strojem Rudge. Do roku 1939 startoval takřka ve všech tehdy pořádaných závodech, v nichž nejednou vystoupil „na bednu“. Po roce1945 se objevil ještě s dvěstěpadesátkou Walter OHC. Bezprostředně po válce postavil pro naše závodníky zhruba dvacítku motocyklů Walter 250 a 350 s použitím dílů Jawa a Ogar. Ve své době patřily k nejrychlejším a nejspolehlivějším strojům. Každá vášeň však končí, a tak když mistr sportu Jan Horák pověsil přilbu na hřebík, začal sbírat historické motocykly. Mezi stovkou skvostů se vyjímal Indian 750 s dvěma ventily na válec, s nímž Zdeněk Pohl vyhrál první Zlatou přilbu v roce 1929. Ale co s motocykly, které jen v tichu odpočívají. Chloubou každého veteránisty je předvést své stroje v akci. Proto si Jan Horák vymyslel v roce 1977 pro historické automobily a motocykly soutěž Tachlovický trojúhelník, jejíž význam přesáhl hranice obce a stal se proslavenou akcí. A účast každoročně roste. Mnozí ji berou jako morální povinnost, aby vzdali hold skromnému člověku.  – zdroj: http://www.motocykl-online.cz/novinky/17223-33-tachlovice-6-9-2009

Na své začátky pan Horák vzpomínal:
„V druhém roce učení kdosi v dílně řekl, že u lékárny někdo havaroval na motocyklu. Řidič skončil v nemocnici, motorka byla přes měsíc opřená o zeď lékárny. Tenkrát se totiž nekradlo,“ řekl Jan Horák. Od majitele motorku koupil, opravil a začal na ní jezdit. „Bez řidičáku. Místní četník mě znal, problémy mi nedělal. Na silnicích motocykly přibývaly. Všechny je Horák se čtyřrychlostním motorem hravě předjel,“ pyšnil se Horák.
„Když ovdovělá majitelka firmu prodala podnikateli, který v ní chtěl vyrábět dřevěná vrata, dala mi všechno strojní zařízení zadarmo a já si založil vlastní dílnu. Na motocyklu jsem jezdil dál, dokonce jsem je začal prodávat a propagovat na závodech. Svůj první jsem jel v roce 1931 na trati Zbraslav-Jíloviště. V juniorské třídě jsem si těsně před startem zaplatil soutěžní licenci a umístil jsem se na třetím místě,“ vzpomínal Horák. Od té doby jel nespočet motocyklových silničních závodů, a to i se sajdkárami. Soutěžil i s takovými jezdci, jako byl například František Šťastný. V roce 1953 dosáhl absolutního vítězství ve své kategorii.

Zdroj: http://www.motocykl-online.cz/novinky/17223-33-tachlovice-6-9-2009
Po úmrtí tohoto tachlovického závodníka se obec rozhodla postavit mu pomník, který dnes zdobí Jakubskou náves poblíž místa, u kterého je každoročně start Tachlovického trojúhelníku.